نگاشته شده توسط: محمدرضا | آگوست 30, 2010

شنكبوت اولين سريال عربي در شبكه اينترنت

» شنكبوت ، پادشاه دليوري بيروت» اين شعار «سليمان»  پيك موتوري 15 ساله اي است كه به جابجايي و حمل اشيا‍ء و وسايل از شير مرغ تا آدميزاد مشغول است ؛ او هر وسيله اي  را در هر مكان و در هر زمان به مقصد مي رساند و بيروت را مثل كف دستش مي شناسد . سليمان  با دختري به نام رويدا آشنا مي شود, آنان با هم به ماجراجوييهاي جالبي مي پردازند.

اين داستانِ اولين سريال اينترنتي عربي است كه لبنانيها به شبكه اينترنت وارد كرده اند. اين سريال كه سري اول و دوم  آن در 21 قسمت 5 دقيقه اي در سايت » شنكبوت دات كام»  و همچنين «يوتيوب» و «فيس بوك»  قابل مشاهده است، توانسته مخاطب بسياري را در جهان عرب جذب كند .»شنكبوت»  نام موتور سليمان است كه مخفف دو كلمه شبكه عنكبوتي است و شبكه عنكبوتي لقبي است كه در جهان عرب به اينترنت مي دهند. موضوعات مطرح شده در اين سريال (فساد ، رشوه  ، مواد مخدر و… ) از جسارت و شجاعت بسياري برخوردار است آنهم به اين دليل كه از محدوديتهاي تلويزيوني و سياسي و بعضاً عرفي خبري نيست و سازندگان با استفاده از اين فرصت به نقد روابط اجتماعي و سياسي در شهر بيروت به عنوان نماد شهرهاي عربي پرداخته اند. آنها تلاش بسياركرده اند تا مخاطب جهان عرب را كه اين روزها به شدت مجذوب سريالهاي تركي دوبله شده است، به خود جذب كنند. علاوه بر موضوعات مطرح شده، ساختار و پرداخت اين سريال نيز تازگي هايي دارد. قسمت بيشتر سريال  در نماهاي خارجي و در خيابان تصوير برداري شده است آنهم در حالي كه اكثر سريالهاي عربي به دلايل سياسي و اجتماعي ترجيح ميدهند كه داستان خود را زير سقف روايت كنند و از نشان دادن تصاوير شهر به صورت مستند پرهيز كنند. نكته جالب ديگر لهجه واقعي لبناني در فيلم است, نه لهجه و طرز صحبت هنرپيشه ها در سريالهاي عربي كه خيلي حساب شده و ويرايش شده است. اين اولين تجربه «وب درام»  در كشورهاي عربي است . «وب درام»  به گونه اي از سريال سازي گفته مي شود كه براي مخاطب اينترنت ساخته مي شود و معمولا زمان كم، طنز و جسارت از مشخصات بارز آن مي باشد؛ روشي كه چند سالي است در آمريكا و انگليس مخاطب خاص خود را پيدا كرده واز نمونه هاي موفق مي توان به سريال محبوب و پرطرفدار «لونلي گرل 15» كه پربيننده ترين ويديوي يوتيوب در سال 2008 بود، اشاره كرد.

براي تهيه اين سريال 4 شركت بزرگ  همكاري كرده اند: شركت افلام بطوطه كه ساليان به تهيه برنامه براي الجزيره انگليسي و بي بي سي در لندن مشغول بود بعد از انتقال به بيروت مسحور شنكبوت شد(همانگونه كه خود اعلام كردند) ، سرويس جهاني بي بي سي كه اساسا پيشنهاد دهنده اين سريال بوده و اولين تجربه وب درام خود را انجام داده ، شركت ولدد تاندم كه شركت تخصصي توليد سريال و وب درام در انگليس است و  شركت زيكو هاوس كه به ايده هاي نو و جديد در مورد جوانان در لبنان و خارج از لبنان كمك هاي مالي مي كند. كارگرداني اين كار نيز به عهده «امين دوره»  و تهيه كننده  آن «كاتيا صالح» است و 5 نويسنده جوان به «بسام بريش» در نوشتن سريال كمك مي كنند.


پاسخ

  1. سلام
    جالب بود. راستی از ایران، جنوب غربی چه خبر؟ اکران خصوصی نداشت؟! خیلی مشتاق دیدن این فیلم به همراه کارگردانش هستیم.
    ارادت

  2. چه جالب . جورش کن بیایم با هارد ازت بگیریم :دی

  3. با سلام و عرض ادب فراوان
    بنده از تصویر عصابه شما برای ساخت بنر وبلاگ استفاده نمودم امیدوارم راضی باشید
    واقعا کارتان محشر بود دستتان درد نکند.
    رمضان کریم

  4. با سلام و عرض ادب به همه دوستان

    مصطفی بوعذار : خوزستان بايد ارتباط بيش‌تری با ادبيات عرب داشته باشد

    http://khouzestan.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=4562


بیان دیدگاه

دسته‌بندی